Usambara Mountains

De KilimanjaroOp onze lange tocht naar het plaatsje Lushoto in Usambara mountains passeren we de Kilimanjaro. We hebben geluk want het is helder weer, en de besneeuwde top is zichtbaar.
De omgeving wordt nu echt bergachtig. De weg voert grotendeels door het dal, tot we de klim moeten maken naar Lushoto. Tijdens de klim wordt het snel kouder in de truck.
De bevolking is hier overwegend islamitisch. Onderweg hadden we al een paar bussen vol pelgrimgangers gezien die op weg waren naar Dar-Es-Salaam.

Tijdens de reis waait opeens een sweater uit de truck. We zien nog hoe een toevallig passerende fietser hem oppakt en er mee wegfietst. Als we echter de truck keren en hem achternakomen geeft hij de sweater keurig af. Als vindersloon krijgt hij een T-shirt.

Op het uitzichtpuntOp het programma staat een vier uur durende wandeling in de omgeving van Lushoto naar een uitzichtpunt. Ik maak gebruik van de mogelijkheid om met een busje naar het uitzichtpunt gebracht te worden. Het uitzichtpunt is inderdaad bijzonder mooi. Aan de ene kant bergen waar de wolken overeen kabbelen, aan de andere kant een wijds dal.
We lopen naar een kaasboederij voor een lunch. Op de boerderij worden Friese koeien gehouden, al dan niet gekruisd met inlandse. De inlandse koeien geven slechts een halve liter melk per dag. De geÔmporteerde Nederlandse koeien geven echter 20 liter per dag. De mensen hadden ineens zoveel melk dat ze niet goed wisten wat ze er mee moesten doen. Een experiment met de fabricage van yoghurt mislukte. Toen kwam er een "kaaskop" langs die voorstelde om er kaas van te maken.

Op enige afstand ligt een school voor blinden en slechtzienden. De middelen waarover men beschikt is minder dan een gemiddelde blindenschool in Nederland. Het was wel vergelijkbaar met het schooltje dat we elders bezocht hebben. De kinderen maken echter een mistroostige indruk.
Inmiddels heeft de regen ons ingehaald. Het is slechts een kort buitje, doch genoeg om nat te worden

Zanzibar

Naarmate we dichter bij Dar-es-Salaam komen wordt de regen steeds intensiever. Het blijven buien, die soms behoorlijke hoeveelheden water brengen. Tussendoor is het droog en benauwd door het verdampende water.

Dar-es-Salaam is duidelijk een grote stad. We rijden gelijk door naar de haven waar een draagvleugelboot ons in twee uur naar Zanzibar zal brengen. Ons hotel (hotel "Marine") ligt vlak bij het aankomstpunt op Zanzibar. Enkele kamers zijn zo slecht dar er de nodige consternatie ontstaat. Ze zijn zo vochtig dat het water langs de muren loopt, en ruiken muf. Het schijnt te maken te hebben met het feit dat het hier net twee dagen geregend heeft. Helaas zijn er in de omgeving geen hotels meer die een groep van 19 man aankan. De ergste kamer wordt overgeboekt naar een ander hotel, de rest accepteert de kamer voor een nacht. Morgen vertrekt een andere sawadee groep zodat er (hopelijk) betere kamers komen.

Schillen van verse kokosnotenNa om 05:00 door de moskee en om 07:00 door het straatlawaai gewekt te zijn besluit ik toch maar op te staan. We hebben hier op Zanzibar de keuze tussen een aantal opties. Voor vanochtend staat een spice-tour op het programma. Na een bezoek aan net Marhabi palace gaan we naar een gebied waar allerlei kruiden verbouwd worden. De gids plukt wat blaadjes, of wijst vruchten aan waarna het aan ons is te raden wat het is. Zo zien we kruidnagel, kurkuma, kaneel, kardemom, gember, doerian, jackfruit, ananas en nog veel meer. Een jongen klimt behendig is een kokospalm om een paar kokosnoten te plukken.
Met een paar kappen van een mes heeft hij hem gedeeltelijk geschild en het kapje er af geslagen. Verse kokosnoten zitten vol met heerlijk verfrissend kokossap. Het vruchtvlees is nog zacht.

De mening over stone-town (waar we in ons hotel verblijven) is verdeeld binnen de groep. De een is lyrisch over de smalle steegjes, de ander vindt het maar een vieze stad, met zwerfvuil en kapotte stoepen en straten. Zanzibar is wel een ideale plaats voor een stranddag. Een gedeelte van de groep gaat naar de oostkust, want daar heb je de mooiste stranden.

Strand bij de spice-tour Ik heb mijn zinnen gezet op de "Dolphin Tour". De rit naar kizimkazi in het zuiden van Zanzibar duur een uurtje We krijgen ieder een snorkel en een paar zwemvliezen uitgereikt. Ook kunnen we alvast onze zwemkleding aantrekken, op het toilet of gewoon achter een muurtje.

We moeten over een door het eb gedeeltelijk drooggevallen zandplaat naar de boten lopen. Dat 'zandplaat' slaat alleen op het eerste gedeelte, want al snel wordt de bodem rotsachtig en doet pijn aan de voeten. Ik besluit om mijn Teva sandalen maar aan te trekken, wat niet eenvoudig is als je tot je knieŽn in het water staat. Zout water is wel erg slecht voor het leer, maar alles beter dan die bodem. Even verderop liggen zeeŽgels. Ik weet me nog te herinneren dat ik die zeker moet mijden. Door het water kan ik niet goed de hoogte van de bodem inschatten, zodat ik een paar maal bijna kom te vallen.

Op zoek naar dolfijnenEenmaal in de boot gaan we op zoek naar de dolfijnen. Wat dat betreft is het net een game-drive, alleen zijn we nu met een stuk of tien bootjes op zoek naar dolfijnen. Zodra we dolfijnen gezien hebben en er een beetje in de buurt zijn gekomen mogen we het water in: zwemmen het de dolfijnen. Het is de bedoeling dat we eenmaal in het water naar beneden kijken, en de dolfijnen onder ons zien zwemmen. Ik was deze keer nog niet voorbereid, en bovendien veel te druk met filmen en fotograferen, Zodra de dolfijnen verder zijn gezwommen (want die blijven echt niet bij ons zwemmen) gaat iedereen terug in de boot en gaan we verder op zoek.

Een dolfijnDe tweede keer ben ik beter voorbereid. Ik heb mijn flippers aan, snorkel op en ben gereed om het water in te gaan. Op commando spring ik in het water. Helaas heb ik nog nooit gesnorkeld en probeer in plaats van door de snorkel, door de neus te ademen. Ook de zwemvliezen voelen vreemd aan mijn voeten. Al met al vergeet ik helemaal om naar beneden te kijken en zwem al speurend naar dolfijnen in de richting van de boot, die inmiddels een paar meter verderop ligt. Ik besluit om verder maar in de boot te blijven, dan zie je tenminste af en toe dolfijnen boven het water uitkomen. Na verloop van tijd gaan we terug richting en mogen nogmaals 'wadlopen'. Nu zie ik ook dat er koraal voor de kust groeit. We zien nog een prachtig mooie rode zeester en staan weer aan land.

Luierende colobus aap Na een korte lunch brengen we nog een bezoek aan "Jozani Chwata Bay". Hier kunnen we een (optionele) wandeling maken door een stukje regenwoud, en de rode colobus aap van zeer zichtbij zien (kosten $8). Vooral het laatste is erg leuk. Je kunt ze bewonderen tot op een meter afstand.

De laatste halve dag breng ik door op een strandje net buiten stone town. Onder het genot van een biertje wachten we tot het tijd is om de ferry terug naar naar Dar-es-Salaam te nemen. Van daar vliegen we terug naar Nederland, waar het inmiddels herfst is.

Streaming video van deze reis:

Kenia - Tanzania from Johan Siegers on Vimeo.