Costa Rica

De Pacifische kust

We laten het grootste gedeelte van onze bagage in de bus achter en varen met een bootje naar Corcovado. Eerst varen we nog rustig, maar al snel komt de vaart er goed in, dankzij een buitenboordmotor van 200 pk. We varen zonder al te veel problemen tegen de branding in de zee op. Als we Corcovado naderen zien we dat er zware buien boven het schiereiland hangen. We gaan aan land op een plek waar de regen wat minder lijkt, en even hopen we het droog te houden. Al snel begint het te regenen, en de meesten trekken hun poncho's aan. Het regent nog niet zo hard, dus koppig als ik ben besluit ik om mijn nood-poncho nog even te bewaren. Per slot van rekening zijn we er al bijna. Als ik even mijn hand buiten boord houd, valt het me op dat het zeewater hier gewoon warm aanvoelt.

Wasbeertje
Wasbeertje langs de kanalen
Poncho aantrekken op de boot
Op de boot poncho's aantrekken valt niet mee

Er is geen steiger, dus de boot vaart achteruit het strand op, zodat we aan de achterkant eenvoudig de boot kunnen verlaten. Vlak voor het zover is, komen een paar grote golven, die over de boot slaan en me in één keer drijfnat maken. Voordat we de boot uit zijn komen nog twee zulke golven. Ik ben niet meer de enige waarbij het zeewater uit de kleren loopt.

Na een korte wandeling over het strand komen we bij de lodge. Die ligt prachtig te midden van het oerwoud. Het enige minpunt is dat de paden naar de huisjes door de regen spekglad zijn geworden.

wandelpad
Het pad naar mijn lodge

Je kunt hier mooi wandelen, alleen of georganiseerd in een groep. In het laatste geval is de kans dat je dieren ziet wel groter. Ook op het terrein van de lodges zijn veel dieren te zien, vooral veel vogels (ara's, kolibries,), maar ook diverse soorten hagedissen. De luchtvochtigheid is hier wel erg hoog, vooral na een regenbuitje. Dat maakt het lopen zwaarder, maar heeft ook gezorgd voor de mooie vegetatie hier.

's Avonds hoor je oerwoudgeluiden, zoals krekels, een enkele vogel, brulkikkers, en enkele andere geluiden die ik niet kan thuisbrengen. We blijven hier drie dagen, en er is hier genoeg te doen; snorkelen, paardrijden, wandelen, een mooi strand. De zee heeft hier wel veel kracht bij het terugtrekken. Als je er tot je knieën in staat, wordt je al zowat omver getrokken. Een eindje verderop is de zee minder krachtig, en daar is het dus veiliger.

Een Ara hangt ondersteboven aan een tak
Mooie rotspartijen bij Corcovado
Het water spat mooi op de rotsen

Op het strand lopen heremietkreeftjes, die in een (gevonden) schelp leven. Dit is een van de redenen waarom je die mooie gedraaide schelpen niet mee mag nemen; Je berooft de kreeftjes van hun behuizing. In Sirena lopen ze met duizenden, volgens de wandelaars die daar zijn geweest.

Hermietkreeftje in een schelp
Leguaan bij het zwembad
Een luiaard rust uit in een boom

Onze vakantie eindigt in Manual Antonio, waar we het nationaal park bezoeken. We zijn echter nog maar net binnen, of het begint te regenen. Niet hard, maar het genoeg om last van te hebben bij het fotograferen. De dieren wordt ook grotendeels stil zodra het begint te regenen, en beginnen weer nadat het is droog wordt. Dit park is erg populair bij toeristen. Ze worden soms in grote bussen aangevoerd. Waar we in de andere parken af en toe een andere groep tegenkwamen, struikelen we hier zowat over de andere groepen. Veel hebben een gids bij zich, die hun wijst op dieren die in het woud zitten. Hier hebben wij, gidslozen, weer baat bij, omdat we al rondlopend mee kunnen kijken. Zo ontdekken we onder andere luiaards, een miereneter, bijzondere vogels. Veel dieren weten zich goed te verstoppen.

Ik heb hier weinig foto's gemaakt. Daarom toon ik jullie enige mooie foto's van een reisgenoot, Robin Postma:

twee aaptjes

leguaan

De volgende dag reizen we terug naar Costa Rica. Als we willen kunnen we nog wat rondkijken in de stad, maar voor de meesten van ons hoeft het niet zo nodig. Morgenochtend vliegen we via Houston terug naar Nederland. Het is hier bijna 30 graden, in Nederland slechts 8 graden. Het zal even wennen worden.